Köpevillkor Leveransvillkor GDPR

Här har vi samlat våra beställningsvillkor, köpevillkor, info om returrätt & reklamation, samt info om personuppgiftsbehandling (GDPR)

Offerter

[Generella villkor] Offerter

Giltighetstid 20 dagar om inget annat anges i offerten, med reservation för betydande förändringar av valutakursen och prishöjningar ifrån leverantörer.

Offerter skapas enligt kundens förfrågan, men eftersom missförstånd och felräkningar kan uppstå är det viktigt att Du kontrollerar alla detaljer mot Din specifikation så att allt stämmer innan du beställer; som kund ansvarar Du för att kontrollera att alla detaljer i offerten är korrekta innan beställning läggs.

Offerten gäller i sin helhet, eventuella rabatter, paketpriser och fraktkostnader i en offert kan förändras om offerten justeras.

Vi ansvarar inte för att offerten stämmer överens med Boverkets byggregler, kunden ansvarar själv för att kontrollera sådant innan beställning.

Tillverkningsvaror & beställningsvaror

[Generella villkor] Beställning av tillverkningsvaror & beställningsvaror är bindande

Ingen ångerrätt eller öppet köp gäller för ej lagerförda varor eftersom produkten börjar tillverkas redan samma dag eller dagen efter beställning.

Efter beställning kan inga ändringar göras. Betalning av specialbeställda varor & tillverkningsvaror ska betalas senast 1 vecka efter att de tillverkats.

Kulörer

[Generella villkor] Kulörer

Tänk på att samma kulörkod på olika material och/eller från olika producenter kan skilja i nyans. Olika batcher kan skilja svagt i nyans,
2:a-sorterings-produkter kan variera mer än 1:a-sortering. Vissa 2:a-sorteringskulörer kan vara svåra att få tag på i exakt samma nyans igen.

Betalningsvillkor

[Generella villkor] Betalningsvillkor

Lindtech AB förbehåller sig äganderätten till varorna fram till dess att fullständig betalning mottagits.

Vi tar emot betalning via;
• Bankgiro
• Bankkonto
• Kort
• Swish
• Kontanter

Vid större eller komplicerade beställningar kan en summa (ofta 30%) begäras som förskottsbetalning för att beställning ska gå till produktion. Vad som gäller avtalas inför beställning. Gäller både företag och privatpersoner.

Fakturering av specialbeställda varor kan ske redan när varorna anlänt till Lindtech, även om det tar ytterligare dagar innan köparen hämtar dem eller får leverans.

Betalning av specialbeställda varor ska betalas senast 1 vecka efter att varorna anlänt till Lindtech.

Privatpersoner
betalar vanligen vid avhämtning eller innan fraktbokning.
I enstaka fall kan fakturering för betalning omgående vid/efter leverans, eller kredittid 10 dagar, godkännas om detta avtalats innan beställning.
Avbetalning kan eventuellt ske via 2:a part om sådana avtal finns – kontakta Lindtech för aktuell info.
Om ingenting avtalats vid beställning gäller vad som står i offerten eller på fakturan.

Företag kreditkontrolleras vid beställning och betalningsvillkor avgörs efter det. Godkänns företaget för faktura ges oftast kredittid 7-20 dagar. Kunder kan dock ombes betala i förskott, vid avhämtning eller omgående vid/efter leverans.
Fakturor kan skickas via 2:a part.
Bestämd kredittid kan avtalas innan beställning. Om ingen kredittid anges i offerten eller vid beställningen gäller vad som sedan står på själva fakturan, utan att det avtalats innan.

Försenad betalning: Efter förfallodagen debiteras ränta med 24% samt förseningsavgift 450kr eller påminnelsekostnad 60kr/st. Lindtech AB förbehåller sig äganderätten till varorna fram till dess att fullständig betalning mottagits. Hyra av lagerplats/magasinering kan debiteras för varor som inte hämtats ut inom 2 veckor, oavsett om varorna är betalda eller inte.

Avhämtnings- & leveransvillkor

Avhämtning hos oss i Örebro

Lasthjälp finns
Någon av oss är alltid med vid lastning, kunder lastar inte ensamma.
Du pratar först med personalen om vad du ska hämta så hjälper vi till att lasta för hand och/eller med truck.
(Undantag: Vid köp av 3:e-sortering till självplockspris ingår inte lasthjälp, kunder som köper av dem ansvarar för att själva (alltid 2 personer, inte ensam) plocka och lasta)

Förboka gärna
Boka gärna ditt material i förväg så att du vet att det finns tillräckligt när du ska hämta. Vi plockar gärna ihop detaljer så att det står samlat när du hämtar.
Bokar du material håller vi det låst till dig 1 vecka om inget annat avtalas.

Emballage
Vi erbjuder enklare emballage i form av plast eller papp.
Pallar, strön och liknande kan köpas till i mån av tillgång, men inte ges bort gratis eftersom vi då måste köpa in nytt.

Hämta på släpkärra eller skåpbil?
Vi har tyvärr inte några släpkärror eller annat att låna/hyra ut.
Hämta plåt: Vänligen välj en helt öppen släpkärra, eller en skåpbil vi kan lasta från sidan. Släp/skåpbilar med kåpa, galler, ramp eller bakgavelhiss kan vi inte lasta bakifrån med truck, vilket innebär mer krångel och mycket högre risk för skador vid lastning. Vänligen välj ett enklare alternativ.
Hämta glaspartier: Stora glaspartier samt beställningar med flera fönster är ofta packade på extra stora pallar. Kolla av med oss hur din beställning är packad, så att det får plats på släpet. Fönsterpallar kan inte lastas i släpkärra med kåpa.

Ta med rejäla spännband eller köp hos oss.

Är du osäker på om det går bra att lasta på den släpkärra/i den bil du tänkt hämta med?
Kontakta oss så kikar vi på det.


Leverans

Frakt till önskad adress kan oftast ordnas, mot att fraktkostnad debiteras. Mottagaren ansvarar för att framkomligheten till lossningsplatsen är tillräcklig för att leveransen ska kunna ske på ett säkert sätt utan att riskera skador på omgivning, underlag, gods eller fordon. Vid leveranser med kranbil ingår vanligen lossning, men extrakostnad tillkommer om det ska lyftas upp på tak. Vid leveranser med linjebil/vanlig lastbil ingår inte avlastning, mottagaren ansvarar för att lastmaskin finns på plats. Pallar och gods kortare än ca 2m kan i vissa fall lastas av via bakgavelhiss om sådan finns och underlaget är tillräckligt fast för palldragare, om bakgavelhiss krävs så måste det anges innan fraktbokning. Paket skickas enligt villkor specifika för varje paket då de oftast bokas via extern frakttjänst.

Om du beställt material med hemleverans (ej paket):
För att vi ska kunna leverera utan risk för problem, skador på lastbilen eller skador på miljön så måste
tillfartsvägen vara anpassad för fordon av lastbilsstorlek och uppfylla vissa kriterier:

  • Lastbilstrafik måste vara tillåten i området.
  • Körbanan ska vara minst 3 meter bred.
  • Fri bredd minst 3,5m mellan trädgrenar, postlådor, parkerade bilar etc. (gäller från marknivå till 4,5m över mark)
  • Fri höjd minst 4,5m.
  • Vid lossning med kranbil krävs fri höjd 6,5m på själva lossningsplatsen.
  • 12m lång lastbil måste kunna ta sig ut från området problemfritt efter lossning.
  • Om transport utan kranlossning är bokad måste i regel lastmaskin finnas på lossningsplatsen, alternativt så måste handlossning vara godkänd i förväg (2-4 personer måste då finnas på plats för att själva lasta av).

Mottagaren ansvarar för att kontrollera att dessa kriterier uppfylls innan bokning.
Om dessa kriterier vid leverans visar sig inte vara uppfyllda kan chauffören behöva välja att lossa på annan adress (om överenskommelse kan ske snabbt) eller inte alls. Full fraktkostnad debiteras oavsett. Vid sen ändring av leveransadress kan extrakostnad behöva debiteras om det orsakar längre tid eller innebär längre körsträcka.

Besiktiga godset innan du skriver på fraktsedeln! Vid skador: Se avsnitt „Reklamation” för mer info.

Samleverans med avhämtning på annan ort
Vi styr ofta upp samleveranser så att flera kunders gods levereras till en och samma lossningsplats, för att samtliga kunder ska få kortare sträcka för hämtning. I dessa fall debiteras en del av den totala fraktkostnaden på respektive beställare.
Om den som ska hämta sitt gods på en avhämtningsplats ska ta med bärhjälp eller får lasthjälp avtalas i förväg eftersom förutsättningarna är olika för varje plats. Emballage, pall etc som godset levererats med ska tas med från platsen av respektive beställare, ingenting får lämnas kvar.

Leveranstider

Leveranstid

Kan anges vid förfrågan. OBS! Leveranstider är alltid ungefärlig och kan inte garanteras; tänk på att driftstörningar, fraktförseningar m.m. kan påverka leveranstiden. Ingen ersättning kan ges för försenad leverans.

Retur & återköp

Returer/återköp

Lagerförda produkter utan skador och smuts kan avbeställas och returneras, återbetalning sker enligt överenskommelse. Köparen ansvarar för att bekosta ev. returfrakt om inget annat avtalats skriftligt.
Kvitto eller faktura ska kunna uppvisas vid retur.
För att fullpris ska återbetalas ska produkterna vara hela, utan repor, bucklor och tryckmärken, samt rena.

Summa för skadade varor återbetalas ej.
Summa för smutsiga varor återbetalas först efter att kunden rengjort varorna.

Ej lagerförda produkter (t.ex. varor som specialbeställts eller specialtillverkats specifikt till kunden) kan inte avbeställas eller returneras efter att beställning gjorts. Beställning är bindande. Avbeställning av specialtillverkade varor som ändå måste avbeställas kan i enstaka fall godkännas om beställaren betalar en avbeställningsavgift som baseras på våra kostnader för inköp, tillverkning och/eller hantering, samt om vi bedömer att förutsättningarna för att vi ska kunna sälja produkterna till annan kund anses vara goda.

2:a-sortering, 3:e-sortering & nedsatta varor säljs utan ångerrätt och returrätt. Ingen ångerrätt eller öppet köp gäller för 2:a-sortering eller specialtillverkade/ej lagerförda varor. Lagervaror som hunnit skickas innan avbeställning returneras på bekostnad av beställaren och eventuell återbetalning sker först efter att godset kommit tillbaka och besiktning hunnit göras.

Reklamation

Reklamation

Besiktiga ditt gods vid mottagandet innan du signerar fraktsedeln.
Om godset och/eller emballaget är skadat vid mottagandet: Notera det på både på Din och på transportörens fraktsedel.

Reklamera frakten till fraktbolaget omgående samt kontakta Lindtech AB. Spara emballaget – där kan nödvändig info finnas.

Om emballaget är helt men en eller flera produkter är skadade, felaktiga, saknas etc: Fota innehåll, skada och emballage (spara emballaget) och kontakta Lindtech AB omgående.

Flytta eller montera inte skadade eller felaktiga varor utan vårt medgivande. Om skadat/felaktigt material monteras utan vårt medgivande tappas reklamationsrätten eftersom vi då inte haft möjlighet att lösa problemet på eventuellt nödvändigt sätt.

Reklamera ditt gods senast 5 dagar efter mottagandet (gäller även gods som kund hämtar hos Lindtech). Vid godkänd reklamation ordnas ny del eller ny vara, alternativt föreslås åtgärd eller kompensation.
Om den reklamerade varan är köpt på plats i butiken hämtas även ersättningsvaror/-delar på plats i butiken. Övriga fall diskuteras.

2:a-sorteringsprodukter köpes i befintligt skick och kan ej reklameras.

Särskilda köpevillkor för ytterdörrar

Specifika villkor gällande ytterdörrar (kombineras med ‘’Generella köpevillkor m.m’’)

Beställning:
Beställning görs skriftligen med hänvisning till den specifika benämningen/offertnumret högst upp här i dokumentet.

Leverans:
Leveranstiden är ca 7v. Fraktfritt till önskad adress om leveransadress samt telefonnummer för avisering anges vid beställning, annars levereras godset till vårt lager för avhämtning och fraktkostnad för vidaretransport tillkommer oavsett vad som står i offerten ovan.

Garanti ytterdörrar:
Håll in Ctrl-tangenten samtidigt som du klickar här för att läsa garantivillkoren och klickar här för att läsa underhållsvillkoren.

Särskilda köpevillkor för tillverkning av plåtbeslag

Specifika villkor gällande plåtbeslag, egen tillerkning (kombineras med ‘’Generella köpevillkor m.m’’)

Beställningsvillkor:
Offerten skapas enligt kundens förfrågan. Vänligen kontrollera alla detaljer mot Din specifikation. Som kund ansvarar Du för att kontrollera att alla detaljer i offerten är korrekta innan beställning läggs. Beställning är bindande när tillverkning påbörjats, ingen ångerrätt eller öppet köp gäller för specialbeställda varor.

Kulörer:
En och samma specifika kulörbenämning eller kulörkod kan variera i nyans om produkterna kommer från olika stålverk, lackerare, batcher eller är av olika material. Krävs en exakt nyans måste färgprov jämföras.

Särskilda köpevillkor för träfönster

Specifika villkor gällande träfönster (kombineras med ‘’Generella köpevillkor m.m’’)

Kulörer:
Standardfärg på träet är vit NCS0502Y, på metalldetaljer vit RAL9010. Specialfärg kan fås i NCS- eller RAL-kulör. Vid beställning av specialfärg på spröjs målas in- och utsida på spröjsen i en och samma färg, oavsett hur färgen är uppdelad på fönstret i övrigt.

Beställning:
Vänligen kontrollera alla detaljer mot Din specifikation. Som kund ansvarar Du för att kontrollera att alla detaljer i offerten är korrekta innan beställning läggs. Kontakta oss vid frågor. Beställning gör Du skriftligt via mejl med hänvisning till aktuellt offertnummer. Efter beställning kan inga ändringar göras. Lindtech AB ansvarar inte för felaktigt godkända ordrar. Vanligtvis skickas ingen orderbekräftelse ut, men om sådan önskas skall det anges vid beställning. Godset levereras till vårt lager för fri avhämtning. Vidarefrakt kan oftast ordnas, mot tilläggskostnad. Beställning är bindande, ingen ångerrätt eller öppet köp gäller för måttbeställda varor. Lindtech AB förbehåller sig äganderätten till materialet fram till dess att fullständig betalning är mottagen.


Särskilda köpevillkor för PVC-fönster

Specifika villkor gällande PVC-fönster (kombineras med ‘’Generella köpevillkor m.m’’)

Offertens giltighetstid:
14 dagar (förutsatt att ingen förändring sker med valutakursen), därefter kan eventuella prisförändringar ske. Lindtech AB ansvarar inte för att offerten stämmer överens med Boverkets byggregler. Ritningarna är inte alltid skalenliga. Linjerna i ritningarna visar öppningsmöjligheten – spetsen av triangeln pekar på den sida som öppnas. Måtten som anges är de exakta karmyttermåtten på färdig produkt, du ansvarar själv för att måtten anpassas efter hålen. Endast nedan nämnda produkter ingår i offerten. Mätning och installation ingår inte.

Certifikat:
Drutex PVC-fönster är certifierade i Sverige; P-märkta av RISE Institut i Borås (tidigare kallat SP), CE-märkta, A-klassade (Ral A) samt innehar det Norska NDVK-certifikatet.
Övriga fabrikat kan specificeras vid önskemål.

Beställning:
Beställning är bindande, ingen ångerrätt eller öppet köp gäller för måttbeställda varor. Beställning gör du skriftligt via mejl med hänvisning till aktuellt offertnummer. Efter beställning kan inga ändringar göras. Lindtech AB samlar kunders beställningar tills en kvot uppfyllts och beställning läggs till producenten. Alla ordrar samlastas och levereras till Lindtechs lager för fri avhämtning eller ompackning för vidaretransport om sådan önskas. Vidarefrakt kan oftast ordnas, mot tilläggskostnad. Om en speciell fönsterpall behövs för transporten kan köparen antingen köpa en sådan av Lindtech, eller låna och ansvara för att returnera den.

Garantier:
Drutex-produkter: PVC: 5 år. Aluminium: 3 år. För rullgardiner, draghandtag, handtag, stängare för ljusinsläpp, spaltventiler, dörrstängare, lås, elkopplingar och låscylindrar gäller 1 års garanti.
Övriga fabrikat: Kan specificeras vid önskemål.

<strong>GDPR</strong>

GDPR

Vi skyddar dina personuppgifter
Den 25 maj 2018 införs den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i hela EU. De nya
bestämmelserna ersätter personuppgiftslagen (PuL) och skärper kraven på hur företag får
behandla dina personuppgifter.
Det är viktigt för oss på Lindtech AB att du känner dig trygg med hur vi hanterar dina
personuppgifter. Därför är vi öppna med hur vi samlar in, behandlar och delar med oss av
den information som vi sparar om dig hos oss. Vi säljer aldrig dina personuppgifter till andra
företag.
Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person.
Exempel på detta kan vara grundläggande uppgifter om dig som namn och
kontaktuppgifter.
Vi ser till att dina personuppgifter alltid är skyddade hos oss, och att behandlingen följer
både gällande dataskyddsregler, interna riktlinjer och rutiner.
Varifrån samlar vi personuppgifter?
Vi samlar in personuppgifter om dig från olika källor.
• Dig själv
Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du som
blivande eller befintlig kund lämnar informationen till oss för att få faktura eller för
att vi ska boka transport av material till dig.
• Skatteverket
Inhämtar uppgifter som behövs för att slutföra bokslut och deklarationer.
• Bolagsverket
Inhämtar uppgifter för att ha komplett företagsinformation, för att kunna
fakturera.

Så här behandlar Lindtech AB dina personuppgifter
Lindtech AB behandlar personuppgifter i syfte att administrera kundförhållandet.
Personuppgifter lämnas och inhämtas, innan och i samband med att en kundrelation inleds
och ett avtal ingås och/eller ett uppdrag lämnas, eller i övrigt samband med en
kundrelation. Vid inledande av kundrelation och vid vissa betalningar kan vi komma att
kontrollera personuppgifterna mot sanktionslistor som vi enligt lag eller myndighetsbeslut
är skyldig eller har rätt att tillämpa för att säkerställa att kundrelationen kan inledas och
betalning genomföras.
Vi behandlar sådana personuppgifter som är nödvändiga för dessa ändamål, t.ex. namn och
personnummer, inkomstuppgifter och adress. Dessa uppgifter sparas hos oss så länge de
behövs för syftet med behandlingen och gallras därefter enligt särskilda rutiner.

Vi behandlar dina uppgifter i syfte att hantera ditt kundförhållande med Lindtech AB , t.ex.
för att registrera dina uppgifter i vårt kundregister, för att kommunicera med dig om
kundförhållandet, säkerställa att dina uppgifter är uppdaterade och korrekta, samt
dokumentera träffade avtal och uppdrag med dig.
Lindtech ABs uppdrag är att vara ombud för kunden och vår skyldighet är att inlämna
uppgifter till olika myndigheter såsom Skatteverket, Bolagsverket, Länsstyrelen och
Transportstyrelsen.
Vid fakturering kan Lindtech AB komma att sälja fakturor till fakturapartners.

Dina rättigheter
Dataskyddslagstiftningen ger dig ett antal rättigheter i förhållande till behandlingen av dina
personuppgifter. Du har till exempel rätt att begära tillgång till dina personuppgifter (s.k.
registerutdrag). Du kan även rätt att begära att dina uppgifter rättas och att behandlingen
begränsas.